Druhy pneumatik
Klasifikace dle typu vozidla
PC – Osobní automobily |
LT – Lehké nákladní |
TB – Kamióny a autobusy |
OTR - Stavební stroje |
AG - Agro pneumatiky |
ID – Průmyslové pneumatiky |
MC – Motocyklové pneu |
AC – Pneumatiky pro letadla |
Klasifikace dle struktury
Diagonální pneumatika
Vrstvy materiálu s jedním sklonem vláken jsou diagonálně umístěny na kostru pneumatiky od jedné patky pneumatiky k druhé pod úhlem cca 40° ke střední ose. Díky dlouhodobému vývoji podává tento druh pneumatiky stabilní výkon a má pevnou bočnici. Od nástupu radiálních pneumatik se však tato pneumatika už tolik nepoužívá.
Radiální pneumatika
Radiální pneumatika má sklon vláken v kordu 90 stupňů. To znamená, že vlákna vedou radiálně nebo přímo od jedné patky pneumatiky k druhé přes osu. Radiální pneumatika má navíc pod povrchem dezénu obal plátu, aby tak byla zajištěna větší konstrukční stabilita. Obal plátu brání deformaci pneumatiky a její radiální struktura navíc umožňuje řízení auta při vysokých rychlostech.
Bezdušové pneumatiky
Auta začala být stále rychlejší. Aby byla zajištěna větší ochrana řidičů a aut před nebezpečím nehod, způsobených propíchnutím pneumatiky během řízení ve vysoké rychlosti, byla vynalezena bezdušová pneumatika. Místo duše se uvnitř pneumatiky použije vrstva speciální gumy (vnitřní pogumování), která brání úniku vzduchu z pneumatiky a ráfku. I kdyby došlo k propíchnutí pneumatiky hřebíkem v době, kdy je auto v pohybu, tlak vzduch v pneumatice se tolik nesníží. I tento druh pneumatik je však stále nutné pečlivě udržovat, protože neexistuje pneumatika, která by nesplaskla. Navíc existují bezdušové pneumatiky, které na vnitřní straně pogumování využívají vzduchotěsný a vysoce pojivý tmel, který ještě více zamezuje úniku vzduchu.
Klasifikace dle ročního období
Letní pneumatiky
Používají se v období, kdy není sníh (jaro, léto, podzim). Jsou méně hlučné, umožňují hladké a bezpečné řízení auta při vysokých rychlostech.
Celoroční pneumatiky
Celoroční pneumatiky byly vyvinuty pro řidiče v regionech, kde je krátká zimní sezóna. Díky celoročnímu použití se vyhnou obtížím spojeným s výměnou letních pneumatik za zimní. Tyto pneumatiky mají více dezénových drážek než letní.
Zimní pneumatiky
Používají se převážně u osobních aut, malých a lehkých nákladních aut i u kamionů a autobusů. V regionech, kde často sněží, je jejich používání pevně stanoveno. Drážky dezénů zimních gum jsou rozděleny do malých bloků, aby se tak maximalizoval výkon řízení. Design směrového dezénu navíc dobře přenáší schopnost pohonu a design drážek dobře chrání před postranním smykem. Zimní pneumatiky zajišťují dobré řízení a poskytují výbornou brzdící i tažnou sílu na sněhu. Tyto vlastnosti mají především díky svým dezénům s hlubokými drážkami, které na měkkém sněhu působí jako drapáky. Sníh zachycený v těchto hlubokých drážkách se během řízení stlačí a ztvrdne a vytvoří pevné sněhové sloupky. Pokud se zimní pneumatiky používají v období, kdy není sníh, opotřebí se rychleji než běžné pneumatiky. Je proto výhodnější vyměnit zimní pneumatiky za běžné, hned jakmile skončí zima.
1) Zimní pneumatiky s hroty
Přestože jsou zimní pneumatiky lepší pro jízdu na zledovatělé vozovce než běžné pneumatiky, nejsou schopni zajistit dobré vedení pohonu, dobrou schopnost brzdit, ani předejít bočnímu smyku. Aby se zlepšilo řízení na ledovém povrchu, byly na sněžné pneumatiky vsazeny ocelové hroty. Zimní pneumatiky s hroty musí splňovat dvě následující podmínky:
- Hroty musí být pevně připevněny k dezénu a nesmí jej poškodit
- Hroty musí vždy vyčnívat z povrchu dezénu v přiměřené délce
2) Zimní pneumatiky bez hrotů
Zimní pneumatiky s hroty jsou výborné pro jízdu na zledovatělé vozovce, hroty však ničí její povrch a způsobují na něm úlomky. Kvůli tomuto problému výrobci každoročně zvažovali jejich používání a nakonec vyvinuli zimní pneumatiku bez hrotů. Jak napovídá jejich název, tyto pneumatiky nemají hroty, ale byla maximalizována jejich jízdní schopnost na kluzké a zledovatělé vozovce. Jejich výkon na sněhu je téměř srovnatelný s výkonem dosavadních pneumatik s hroty.
3) Princip zimní pneumatiky
Pokud se pneumatika točí, stlačené sloupky sněhu v drážkách vytváří odpor, aby z dezénu nevypadly. Tento svévolný odpor tvoří základní princip výkonu zimních pneumatik.
Guma, která zůstane měkká i v nízkých teplotách
Díky pokrokům ve výrobních technologiích se nyní používá speciální guma, která zůstane měkká a pružná i při velmi nízkých teplotách a lépe se tak drží na sněhu či ledu.
Mohou být použity na všechny vozovky
Musí prokazovat dobrý výkon na zledovatělých a zasněžených vozovkách
● Nejlepší ■ Dobrá ▲ Obvyklá
Typ pneumatiky / Stav vozovky | ledovka | kluzká vozovka | běžný sníh | suchá vozovka |
Pneumatika s hroty | ● | ● | ● | ▲ |
Pneumatika bez hrotů | ■ | ■ | ● | ■ |