Historie
V roce 1888 vynalezl skotský veterinář John Boyd Dunlop první pneumatiku plněnou vzduchem. Nasadil gumové hadice na dřevěná kola a spojová místa překryl silným plátnem. Tyto první pneumatiky připojil k tříkolce a provedl testovací jízdu. Neobjevily se žádné problémy. Dunlop proto pokračoval ve svém pokusu a k plátnu připevnil gumové částečky, aby předešel prokluzování a smyku. Tyto vylepšené pneumatiky vyzkoušel na bicyklu. Test se povedl a od té doby se začíná psát historie vzduchem plněných pneumatik.
Patní lano vynalezené C.K. Welchem v roce 1891, představuje důležitý mezník
ve vývoji pneumatik. Ve stejném roce bratři Michelinové patentovali pneumatiky,
které mohou být namontované i demontované ručně. V roce 1904 vyvinula
společnost Firestone and Goodyear Tire Company patní lano se čtvercovým
průřezem a téměř všichni výrobci pneumatik ve Spojených státech do roku 1908
převzali jejich výrobní techniky.
Mezitím, v roce 1913, vyvinuli Britové metodu radiálního sklonu pláten,
která vzešla z předchozí metody diagonálního sklonu pláten.
Radiální metoda však začala být hojně používána až o 35 let později, v
roce 1948, kdy si ji osvojila firma Michelin. V roce 1928 vytvořila americká
firma Dupont základní teorii syntetických reakcí, která se ve 30. letech ještě
dále rychle vyvíjela. Před koncem roku 1948 se podařilo vylepšit látku z
umělého hedvábí (rayon code fabric) na látku (the heat-susceptive cotton code
fabric) a ta se stala nejprodávanější látkou té doby (75% podíl na trhu).
V roce 1948 byla vynalezena nylonová látka, která představovala pro umělé hedvábí
silnou konkurenci, a to až do roku 1959. Nylon nakonec zvítězil a v roce1960
začal dominovat trhu. V roce 1962 spatřila světlo světa nová polyesterová
látka. V 70. letech 20. století převzala vedení ocel a v 80. letech smetla
evropské i americké trhy. V roce 1972 vynalezla firma Dupont polyamidové vlákno
zvané Kevlar, pětkrát silnější než ocel a s dobrou rozměrovou stabilitou. Bylo
ale tak drahé, že jeho použití bylo omezeno na výrobu pneumatik pouze do
vybraných osobních aut.
Vývoj materiálů a výrobních technologií spolu s rozvojem automobilového
průmyslu vedly k zdokonalování dynamických schopností pneumatik. Pneumatiky
osobních aut byly navrhované tak, aby splnily nároky na vysokou rychlost,
řízení a bezpečnost. Začaly se vyvíjet nové, ekonomické a vysoce výkonné
pneumatiky. Stejně jako auta, i pneumatiky prošly velkým vývojem.