Historie

V roce 1888 vynalezl skotský veterinář John Boyd Dunlop první pneumatiku plněnou vzduchem. Nasadil gumové hadice na dřevěná kola a spojová místa překryl silným plátnem. Tyto první pneumatiky připojil k tříkolce a provedl testovací jízdu. Neobjevily se žádné problémy. Dunlop proto pokračoval ve svém pokusu a k plátnu připevnil gumové částečky, aby předešel prokluzování a smyku. Tyto vylepšené pneumatiky vyzkoušel na bicyklu. Test se povedl a od té doby se začíná psát historie vzduchem plněných pneumatik.

Patní lano vynalezené C.K. Welchem v roce 1891, představuje důležitý mezník ve vývoji pneumatik. Ve stejném roce bratři Michelinové patentovali pneumatiky, které mohou být namontované i demontované ručně. V roce 1904 vyvinula společnost Firestone and Goodyear Tire Company patní lano se čtvercovým průřezem a téměř všichni výrobci pneumatik ve Spojených státech do roku 1908 převzali jejich výrobní techniky.

Mezitím, v roce 1913, vyvinuli Britové metodu radiálního sklonu pláten, která vzešla z předchozí metody diagonálního sklonu pláten. Radiální metoda však začala být hojně používána až o 35 let později, v roce 1948, kdy si ji osvojila firma Michelin. V roce 1928 vytvořila americká firma Dupont základní teorii syntetických reakcí, která se ve 30. letech ještě dále rychle vyvíjela. Před koncem roku 1948 se podařilo vylepšit látku z umělého hedvábí (rayon code fabric) na látku (the heat-susceptive cotton code fabric) a ta se stala nejprodávanější látkou té doby (75% podíl na trhu).

V roce 1948 byla vynalezena nylonová látka, která představovala pro umělé hedvábí silnou konkurenci, a to až do roku 1959. Nylon nakonec zvítězil a v roce1960 začal dominovat trhu. V roce 1962 spatřila světlo světa nová polyesterová látka. V 70. letech 20. století převzala vedení ocel a v 80. letech smetla evropské i americké trhy. V roce 1972 vynalezla firma Dupont polyamidové vlákno zvané Kevlar, pětkrát silnější než ocel a s dobrou rozměrovou stabilitou. Bylo ale tak drahé, že jeho použití bylo omezeno na výrobu pneumatik pouze do vybraných osobních aut.

Vývoj materiálů a výrobních technologií spolu s rozvojem automobilového průmyslu vedly k zdokonalování dynamických schopností pneumatik. Pneumatiky osobních aut byly navrhované tak, aby splnily nároky na vysokou rychlost, řízení a bezpečnost. Začaly se vyvíjet nové, ekonomické a vysoce výkonné pneumatiky. Stejně jako auta, i pneumatiky prošly velkým vývojem.

Hankook - driving emotions